Tekst: Børre Mile, fritt etter tekst av Lars Aaserud og Wikipedia
Galleberg stasjon var en jernbanestasjon på Vestfoldbanen i tidligere Sande kommune
(nå Holmestrand kommune) i Vestfold. Stasjonen åpnet i 1881 med strekningen fra Drammen til Larvik. Den ble tegnet av arkitekt Balthazar Lange, som tegnet mange stasjoner på Jarlsbergbanen, blant annet Holmestrand og Skoppum. Galleberg hadde en stasjonsbygning for mellomstasjon av 4. klasse, i likhet med Barkåker, Råstad, Jåberg og Bjørkedal.
På Galleberg bidro stasjonen til en sterk sentrumsutvikling. Det gikk sidespor til Galleberg Meieri og Galleberg Bruk. Stasjonen hadde som det eneste stedet mellom Drammen og Holmestrand et vanntårn for damplokomotiver.
I stasjonens gullalder ble det fraktet mye gods som trevarer, teglstein, samt store mengder av vognlass med høy. Stasjonen var også posthus og telegraf.
Dyr ble også fraktet med toget. Jordanger-familien fra Sogn fulgte kuene til fots fra Vestlandet til Østlandet. Det siste stykket fra Drammen til Galleberg kom kuene med toget. I 1970 ble stasjonen nedgradert til holdeplass. Stasjonen mistet persontrafikken i 1973 og ble nedlagt i 1978. Strekningen der Galleberg stasjon lå (mellom Bergsenga og Holm) ble nedlagt og erstattet med en ny dobbeltsporstrekning i 2001. Galleberg stasjon og godshus er i dag godt bevart. Private eiere har overtatt husene og bruker stasjon og godshus til bolig, verksted
og kontor.